Podczas kampani prezydenckiej w 2016 w Stanach Zjednoczonych obecny już prezydent powtarzał, że zostanie prezydentem. Wiele osób kpiło, on jednak uparcie kreował się na przyszłego prezydenta, pomimo, że nigdy w polityce nie działał. Media uparcie twierdziły, że on nigdy w życiu nie zostanie prezydentem, mimo, że wiele danych na to wskazywało. Może dla show, a może nikt nie pokwapił się, aby te dane zweryfikować. Mówiono, że nikt nie zagłosuje na id**tę, że to się nie może udać. Zapomniano w tym wszystkim, że ludzie nie są istotami racjonalnymi, a emocjonalnymi. Koniec historii znamy.

450px x 230 px Wpis na facebooku.png

Donald Trump został prezydentem. Czy jako nowojorski deweloper miał do tego kompetencje? Dlaczego więc został wybrany skoro jego polityczne doświadczenie równało sie prawie zero? Donald Trump jest świetny w rozumieniu emocji ludzi i mówił im to co chcieli uslyszeć: Mur na granicy z Meksykiem, bo przecież ci źli imigranci kradną miejsca pracy, a to Ameryka ma być "great again" i to amerykanie mają mieć pracę i żyć w dostatku? Zrobione! Walka z imigrantami bo zagrażają bezpieczeństwu i są terrorystami? Obiecane!  

>>>"Mów tak długo, aż uwierzą, że tak jest"<<<

Internet jest świetnym miejscem, gdzie taka wirtualna "kiełbasa wyborcza" wręcz się sama ...skaluje i nawet automatyzuje!. Twoja strona ma konwersję poniżej 50% i zaczynasz panikować, bo to nie jest 70-80%. Ktoś Ci powiedział, że tak "powinno być" mimo, że eksperci marketingu otwarcie mówią o tym, że ich konwersja to 20-30% i dlatego powinieneś skorzystać z usług, żeby też mieć taką konwersję? 

No więc tak się składa, że to eksperci wiedzą co mówią. Ich agencje social media przeznaczają budżet i czas na to, aby prowadzić odpowiednie badania i testy, ktore zwracają te dane. Ty zaś jako kupujący obietnice nadprzeciętnych wyników, dobrze, abyś zweryfikował pochodzenie kiełbasy, którą się Tobie serwuje, bo wyjdzie Ci bokiem,  jak Trump Ameryce.

Pozwól, że wyjaśnię.

Czym jest konwersja? Konwersja jest określeniem wykonania przez użytkownika zachowania pożądanego na Twojej stronie lądowania. Konwersja inaczej może być nazwana przekształceniem. Jeśli celem, jaki określiłeś jest przekształcenie osoby obserwującej na wiernego fana i pozyskanie od tej osoby adresu email na Twoją listę mailingową, Twoją konwersją będzie fakt, że taka osoba zapisze się do Ciebie na newsletter. Jeśli oferujesz swój freebik (lead magnet, prezent za zapis) Twoją konwersją będzie fakt, że dana osoba pozostawiła swój adres email w zamian za Twój info-produkt. Konwersja jest zawsze wzglądem czegoś. 

Przykłady typów konwersji:

  • wspomniany wcześniej zapis na newletter,
  • pobranie darmowej treści ze strony lądowania (np. na stronę trafia 114 osób z czego 80 pobiera Twój pdf. Twoja konwersja wynosi 80/114*100 = ~70%),
  • kliknięcie w baner reklamowy w porównaniu z liczbą wizyt na stronie, gdzie umieściłeś baner (np. na 100 wyświetleń zdobywasz 50 kliknięć, wtedy konwersja wynosi 50/100*100= 50%),  
  • rejestracja konta klienta na Twojej platformie,
  • wysłanie wiadomości do Ciebie, 
  • wypełnienie formularza,
  • dokonanie zakupu.

Jeśli dana akcja spełnia cel, jest konwersją. 

Od czego zależy wysokość konwersji? 

  • od rodzaju niszy / branży w jakiej działasz. Z badań marketingowych wynika, że odbiorcy w różnych niszach reagują różnie na oferowane treści. Może się zdarzyć tak, że dana branża nie przyjęła jeszcze nowego typu marketingu i Twoją rolą będzie wyedukowanie swoich odbiorców w tym zakresie.
     
  • od rodzaju treści jakie oferujesz. Webinary mają tendencję do wyższego poziomu konwersji, niż inny rodzaj treści. 
     
  • od rodzaju ruchu kierowanego na stronę, z którego chcemy uzyskać konwersję, w tym od trafności sprecyzowania tego, kim jest Twój idealny klient i do kogo kierujesz swoje usługi i produkty. Potencjalnych klientów dzielimy na tzw. zimne, ciepłe i gorące leady (lead z ang. to coś, co pozwala nam dotrzeć do idealnego klienta czyli np. adres email bądź numer telefonu). W zależności od tego jaki ruch "wyglądował" u Ciebie na stronie, konwersja będzie się różnić. 
    • Z doświadczenia, strona lądowania wysłana tylko do mojej listy mailingowej wykazuje 70-80% konwersję, czyli 70-80% osób z mojej listy, które klikają i przychodzą na moją stronę z ofertą, pobierają treść/zapisują się na webinar. Oczywiście rzadko zdarza się tak, że wysyłamy ofertę tylko do swoich obecnych "leadów". Ważnym aspektem jest nie tylko dbanie o odbiorców, których już pozyskaliśmy, ale też o pozyskanie nowych dlatego
    • Strony lądowania, na których "ląduje" zimny ruch np. z reklam na FB to średnia 25-35% konwersji. Są to zazwyczaj osoby, które zobaczyły nas raz, dwa, kilkakrotnie i kliknęły w reklamę i tutaj znowu pojawia się rozbieżność wynikająca z ustawień reklamy - czy ustawiliśmy ją do osób, które nigdy o nas nie słyszały, czy reklama może wyświetla się też u osób, które obejrzały nasze wideo, albo skomentowały nasz jakiś wpis? 
    • Strony sprzedażowe, gdzie celem strony (konwersja - z obserwującego na kupującego) jest sprzedaż danego produktu oscylują wokół średniej 1-2% konwersji. Ta konwersja jest bardziej "kosztowna" dla użytkownika, ponieważ podejmuje tutaj decyzję zakupową, za którą zapłaci już nie tylko adresem email, ale pieniędzmi.
STRONA LĄDOWANIA - (landing page / lead generation page) prosta strona, na którą przekierowujesz ruch z działania promocyjnego. Strona ma za zadanie spełnić jeden cel - pozyskać dla Ciebie adres email w zamian za Twój freebik (inaczej: prezent za zapis, lead magnet czyli np. pdf, webinar, mini-kurs itd). Bardzo ważnym elementem strony lądowania jest CTA (Call To Action) czyli informacja o tym, co chcesz, aby odwiedzający zrobił: "Zapisz się na webinar" "pobierz plik" czy "kup teraz" są przykładami CTA czyli zachęceniem do działania. 
  • UX Design (User Experience Design) czyli odpowiedniego zaprojektowania strony tak, by wywoływała pożądany efekt i nie pozwalała użytkownikowi na rozproszenie się i opuszczenie strony bez przekonwertowania. Im lepiej zoptymalizowana strona, tym wyższa konwersja. 
     
  • forma "strony" lądowania od strony technologicznej - tzw. optin boxes czyli wyskakujące proste okienka, gdzie można od razu wpisać adres email i imię i pobrać żądany plik wykazują wyższą konwersję. Na osobną stronę lądowania trzeba się przenieść, co zajmuje kilka do kilkanastu sekund (w zależności od szybkości ładowania), a to tworzy potencjalnie furtkę wyjścia klienta (znużony zamknie stronę, bądź przejdzie na inną i na tą nie wróci). Optin boxes wyskakują w ramach tej samej strony podobnie jak popup'y i zmniejszają ryzyko furtki wyjścia. Instalacja optinboxes jest uzależniona od rodzaju oprogramowania jakiego używamy (zazywczaj jest to oferta dostępna w droższych pakietach różnych oprogramowań).
     

Jak uzyskać konwersję na poziomie 70-80% na Twojej stronie lądowania i mieć "lepsze" wyniki niż "najwięksi eksperci" w branży?

  • dobrze zdefiniuj sylwetkę swojego klienta idealnego, 
  • stwórz freebie dla swojego klienta idealnego (np. webinar) 
  • ciągle testuj, czy faktycznie dobrze zdefiniowałeś klienta idealnego sprzedając mu webinary, 
  • jeśli będzie kupował, to znaczy, że Ci się udało, 
  • skieruj na freebie ruch z reklam, 
  • powtórz proces na większą skalę, sprawdź kto otworzył i wyfiltruj tych, którzy otwierają, 
  • wyczyść listę z osób, które nie otwierają Twoich treści - najprawdopodobniej nie za bardzo są zainteresowani, 
  • stwórz kolejne freebie i wyśli TYLKO do tej dobrze wyfiltrowanej listy
  • voila! Twoja konwersja 70-80% 

I choć powyższe jest małym sakrazmem, bo w większości nie wysyłasz treści tylko do ciepłych i gorących leadów, to Twoim celem jest poprawianie "jakości" ruchu, który kierujesz na swoje strony lądowania. Musisz wiedzieć co i dla kogo robisz i gdzie znaleźć te osoby w sieci. Musisz dopasować swój komunikat do tej grupy odbiorców i zbudować spójny przekaz - wizualny i merytoryczny oraz dobrą strategię, po to, aby jak najbardziej maksymalizować skuteczność i uzyskiwać konwersje, które będą Cię zadowalać. 

Powodzenia. 


Strona lądowania pozwala Ci na skuteczne budowanie wartościowej listy mailingowej, która jest kręgosłupem biznesu online i jednym z najważniejszych elementów "układanki" biznesu, jakie musisz mieć. Właściwie bez listy szanse sukcesu są niziutkie. I to nie tylko moja opinia oparta na doświadczeniu. 

CHCESZ ZBUDOWAĆ WŁASNĄ STRONĘ LĄDOWANIA BEZ NAPISANIA LINIJKI KODU? Sprawdź mój kurs. Niezależnie od stopnia Twojego zaawansowania i tego czy masz stronę www czy nie, możesz śmiało stworzyć takie strony lądowania, które przyciągną do Ciebie idealnych klientów.


Jeśli uważasz, że ta wiedza może się komuś przydać, udostępnij artykuł na Facebooku, albo poleć znajomym.