błedy w biznesie online.png

Ryszard Rynkowski śpiewał w swojej piosence:

"Wypijmy za błędy..."

Jako przedsiębiorcy, nie słuchajmy tej rady, bo będziemy chodzić ciągle pijani :) . Nawet jeśli mamy kilka lat doświadczenia w biznesie, to błędy zawsze się zdarzają i może to nawet dobrze, bo przecież na nich się uczymy.

Oczywiście - lepiej na cudzych, niż na swoich. 

I lepiej, żeby nie kosztowały nas zbyt dużo

Jednak popełnianie błędów jest też dobrym znakiem, bo oznacza pewną pozytywną zależność. Nie popełniają błędów Ci, którzy nic nie robią. Więc jeśli robisz błędy, to znaczy, że działasz, a więc do sukcesu już niedaleko. 

Odważam się popełnić ten wpis, bo sama część z tych błędów popełniłam. Inne widzę są popełniane przez osoby, które obserwuję w sieci i mimo, że nie jestem w biznesie od wczoraj, ciągle zastanawiam się dlaczego mimo, że tyle się o nich mówi, błędy te dalej są powtarzane. 

Popełniam ten wpis, żebyś Ty, jako czytający mógł nie popełnić poniższych błędów zaoszczędzając sobie frustracji, czasu i pieniędzy. Popełniam ten wpis, bo to "dlaczego" wynika z niewiedzy i braku doświadczenia, więc może się komuś przyda. Jeśli znasz taką osobę, nie zapomnij podzielić się tym wpisem

Najczęstsze błędy w biznesie online

1. Nieznajomość sylwetki klienta idealnego. Największy i podstawowy błąd jaki dostrzegam u osób zaczynających swoją przygodę z obecnością i prowadzeniem swojego biznesu w sieci. Kiedyś zaczynając i prowadząc biznes, "wystarczyło" postawić "stoisko z arbuzami" przy najruchliwszej ulicy i klient "sam się znalazł". Z całego tłumu przechodzących, Ci zainteresowani sami się wyfiltrowali i przekonwertowali z obserwujących na kupujących. W sieci działa to trochę inaczej. 

Na Facebooku mamy dzisiaj około tyle samo ludzi, co liczba ludności na świecie w 1930r., czyli ok. 2 miliardy osób. W Polsce, jest to prawie 16 mln aktywnych użytkowników. Gdyby każdy jeden biznes, który stworzył swój Fanpage, opublikował go przed oczyma 16 mln ludzi, ucieklibyśmy wszyscy z Facebooka przez nadmiar informacji. Facebook i inne platformy używają algorytmów, aby dopasować ilość i jakoś treści do odbiorcy, który na Facebook'a nie przychodzi po zakupy. 

Media społecznościowe nie są platformami zakupowymi. Są platformami do budowania relacji między znajomymi, a przy okazji dają możliwość zakupu. Naszym zadaniem jako przedsiębiorców, jest przyciągnięcie tylko tych osób, które mogą być najbardziej zainteresowane naszą ofertą i przedstawienie im tej oferty.Dlatego wiedza na temat tego kto jest naszym klientem, czego i dlaczego potrzebuje, oraz gdzie przebywa w sieci, jest kluczowa.

2. Niedopasowanie oferty. Kolejnym błędem w biznesie online jest niedopasowanie oferty do naszego idealnego klienta, głównie przez to, że właśnie jak w punkcie 1, tego klienta nie znamy, nie rozumiemy jego potrzeb ani problemów. W projektowaniu naszych produktów (wirtualnych) i usług, czy też treści marketingowych skupiamy się na swoim "JA" i na genialności naszego produktu bez wsłuchania się tego, co ma nam do powiedzenia nasz klient. Klienta nie obchodzi nasz produkt. Klienta obchodzi on sam i co będzie z tego miał. Nie oszukujmy się, wszyscy jesteśmy trochę egoistami, a dokonując zakupu kierujemy się raczej zaspokojeniem naszej potrzeby niż interesuje na to, od kogo kupujemy. 

Innym problemem w biznesie online wpadającym w kategorię niedopasowania jest tworzenie oferty dla wszystkich. Wydaje Ci się, że Twoja wysoka konwersja to dobry znak? Niekoniecznie. Bo jeśli wszyscy odwiedzający Twoją stronę pobrali Twój darmowy produkt, to czy przypadkiem nie masz czegoś tak ogólnego, że kiedy będziesz chcieć sprzedawać swoją ofertę skrojoną do tej list, którą stworzyłeś w ten sposób, okaże się, że nikt nie zapłaci?

Zastanów się jaką masz strategię. 

3. Brak Strategii. Strategia to w dużym uproszczeniu strategia to przemyślenie i ułożeniu planu osiągnięcia celów biznesowych. Chaotyczne działania bez strategicznego podejścia to kolejny błąd w biznesie, jaki popełniamy. Nie wiemy co robimy, po co to robimy i dla kogo to robimy, a co gorsza nie wiemy, co chcemy osiągnąć. Działamy pod wpływem emocji bo brak planu wywołuje zagubienie i frustrujemy się, gdy nie ma porządanych efektów.

Robisz wszystko, a nie masz efektów? 

 "Podpowiedzcie mi jak jeszcze poza ofertami do firm, ogłoszeniami na Facebooku i poleceniami , mogę dotrzeć do nowych klientów? Co u Was działa ?

Działa strategia, konsekwencja i cierpliwość. Nie pozyskasz nowych klientów w Internecie z próżni, ani nie pozyskasz ich ze swoich kilku "lajków" na Facebooku. Musisz strategicznie budować swoją markę i pozycję eksperta (silnej marki). Nie zostaniesz sławny i znany z dnia na dzień. Ustal swoje cele, zrozum klienta i dowiedz się, gdzie przebywa w sieci. Pomagaj, dostarczaj wartości, a po czasie klienci sami będą Cię znajdywać i nie zapomnij co, kiedy i w  jakim celu będziesz publikować. 

4. Czekanie na odpowiedni moment i dążenie do perfekcji. Znasz to? Kilka razy w miesiącu zmieniasz kolory na swojej stronie, dopasowujesz czcionki i milion razy poprawiasz swoje grafiki. Tworzysz swój produkt w tajemnicy, bo albo wstyd jest Ci go pokazać w tej "nieperfekcyjnej wersji", albo boisz się, że zanim skończysz, ktoś inny podkradnie Ci pomysł i go zrealizuje szybciej bo ma na to więcej czasu i kapitału. 

Jasne, ryzyko istnieje, że tak się stanie, ale jeśli ktoś podkrada i działa podprogowo, takie rzeczy w końcu wyjdą na jaw, a Ty chowając się w kącie, albo próbując dopracować każdy szczegół, stracisz tylko czas, który przy dobrej strategi tworzenia i współtworzenia z potencjalnym klientem, możesz poświęcić na budowanie swojej marki i obecności w sieci.

Innym zagrożeniem wynikającym z tego, że będziesz tworzyć w ukryciu to fakt, że po jakimś czasie nazbiera Ci się tyle rzeczy i materiałów, że nie będziesz wiedzieć, co opublikować, przerazi Cię ogrom treści, które stworzyłeś, a których nikt nie widział, a przytłoczenie sytuacją sparaliżuje Twoje działanie. 

5. Zbyt szybkie wypuszczenie produktu na rynek i brak promocji czyli "wypoleruję, wrzucę, będą walić drzwiami i oknami", czyli błąd w biznesie online, który wiąże się z błędem czekania na odpowiedni moment. Często nam się wydaje, że jeśli stworzymy piękny produkt w ukryciu, wystarczy, że "wrzucimy" go do sieci, a klienci sami nas znajdą i od razu kupią w setkach egzemplarzy. 

Niestety tak to nie działa. Przede wszystkim produkt, nad którym pracujesz, musi pasować do potrzeb rynku. Jeśli tworzysz kurs, opis usługi czy nawet treści marketingowe, muszą być one skrojone w odpowiedzi na potrzeby i problemy Twoich klientów. 

Jeśli masz już produkt, musisz zaplanować czas na jego promocję. To częsty błąd wśród osób, które nasłuchały się guru marketingu i oczekują, że zarobią 10tyś w miesiąc. Tak to nie działa. Potencjalni klienci potrzebują czasu, aby nas poznać, polubić i zaufać. To jest proces, który wymaga czasu i strategicznego zaplanowania. Nikt nie lubi, kiedy się mu "wciska" coś na siłę i na już, dlatego jeśli tworzysz produkt, mów on nim nawet, kiedy nie jest gotowy - to skróci czas promocji. Jeśli masz produkt, dobrze zaplanuj jak będziesz promować i daj innym czas na przemyślenie.

6.  Czekanie na sukces. Błąd śmiertelny prowadzący do nikąd. W najlepszym przypadku do upadku projektu czy firmy. Czekanie wynika z różnych powodów. Strachu przed porażką, strachu przed tym, że nikt nie kupi, strachu przed sukcesem, wyobrażeniem o tym, że przecież skoro mam produkt to już nic nie muszę robić, że przecież wszyscy już mnie znają. 

To, że Tobie wydaje się, że wszyscy Cię znają i już wszystko o Tobie wiedzą, albo, że w sumie po co coś robić, skoro jest tyle osób, które już robią coś podobnego do Ciebie, nie znaczy, że tak właśnie jest. Czasami potrzebujemy usłyszeć bądź przepracować coś kilkakrotnie lub uczyć się od kilku nauczycieli, aby zrozumieć. Twoje treści są komuś potrzebne więc zacznij działać, bo tylko przez tworzenie jesteś w stanie optymalizować swoje działania i dopasowywać je do rynku, obniżając sobie koszty prowadzenia działalności. 

7. Brak cierpliwości i zniechęcenie. Tworzyłeś przez miesiące, a może nawet lata do szuflady i teraz wchodząc w świat online, mimo, że masz wiedzę i doświadczenie, musisz budować wszystko od zera. Frustruje Cię, że jesteś ekspertem, a inni jakby tego nie doceniają. Wysyłasz emaila z pytaniem, na które nikt nie odpowiada i wydaje Ci się, że rzucasz słowa w próżnię. 

Uzbrój się w cierpliwość. Rozplanuj sobie strategicznie działania na kolejne kwartały, tak aby miały logiczny sens, a przy okazji nie sprawiały, że poczujesz się zniechęcony, ani nie zniechęcisz swoich odbiorców. Działanie pod presją sprawia, że przestajesz być sobą i przekazujesz tę presję dalej, a to rzadko się sprawdza. 

8. Omijanie testów A/B, brak analizy danych i optymalizacji. Zacznę od końca - czym jest optymalizacja? To w uproszczeniu dostosowywanie elementów np. kampanii marketingowej, tak by przynosiła najlepsze rezultaty. Optymalizować można na kilku płaszczyznach: kampanii reklamowej np. na Facebooku (Facebook ads), na poziomie strony lądowania poprzez produktu darmowego  oraz na poziomie strony lądowania produktu, który sprzedajemy. 

Tworząc kampanię reklamową na Facebook'u możesz stworzyć kilka wersji w pierwszej rundzie z różnym tekstem i tą samą grafiką, obserwując reakcję i koszt reklamy. W drugiej rundzie możesz przetestować jak reklama z tekstem, który dobrze się sprawdzał będzie działać z różnymi grafikami. Kiedy już przetestujesz i przeanalizujesz wyniki wszystkich kampanii, wybierasz tą, która sprawdza się najlepiej i możesz śmiało dołożyć budżetu.

Landingi.pl pozwalają Ci na zbudowanie strony lądowania i stworzenia do niej wersji oraz przeprowadzenia testów A/B (split testes). Dzięki temu możesz zbierać dane o tym, która z wersji działa lepiej na odbiorcę i konwertuje Twoich obserwujących w klientów.

9. Robienie wszystkiego samemu. Szczególnie kiedy zaczynasz w sieci, popełniasz ten błąd, że wydaje Ci się, że wszystko ogarniesz robiąc samemu. Oczywiście możesz poświęcić miesiące i lata na to, by nauczyć się wszystkiego o biznesie online, możesz testować i uczyć się na własnych błędach, ale czy warto? Jedną z rzeczy, których sama żałuję to to, że nie znalazłam sobie mentora biznesowego szybciej. Gdybym trafiła na kogoś takiego przed laty, byłabym już o wiele dalej, niż jestem obecnie. Tych "zmarnowanych" lat na przejście drogi samemu, niestety już nie odzyskam, ale Ty nie musisz robić tego samego kosztownego błędu. 

Poszukaj ludzi biznesu, którzy przyspieszą Twój rozwój. Znajdź grupę mastermindową. Nie myśl, że samemu będzie Ci lepiej. Uwierz mi, większość ludzi nie zrozumie dlaczego robisz to, co robisz i nie będzie Ci w stanie "pomóc", a często jeszcze będą Ci skutecznie odradzać prowadzenie swojego biznesu. Dlatego kluczowym jest, aby otaczać się ludźmi, którzy Cię wesprą i pomogą osiągnąć sukces.

10. Niezarabianie. Działasz w sieci, tworzysz wartościowe treści, które pomagają ludziom. Dzielisz się doświadczeniem, które nabywałeś przez lata. Poświęcasz czas, energię. Opakowujesz to wszystko w kurs, usługę, produkt i wszystko wygląda swietnie, ale nie zarabiasz. Dlaczego? 

Możliwe, że nasłuchałeś się, że przecież "nic Cię to nie kosztowało". W świecie online ludziom czasem się wydaje, że stworzenie jakiegoś wirtualnego produktu czy treści nie zajmuje czasu, ani nie pochłania innych zasobów. Tacy ludzie nie są wtedy Twoimi idealnymi klientami. 

Nie bój się "poprosić o zakup". Jeśli obserwujesz mnie w sieci, wiesz, że jestem zwolennikiem dawania próbek treści za darmo, pokazania swoich możliwości i równolegle z tym, budowanie swojej pozycji eksperta i silnej marki, ale jeśli Twoje działania nie prowadzą do sprzedaży, popełniasz kolejny śmiertelny dla Twojego biznesu błąd. Opracuj strategię marketingowo-sprzedażową i sprzedawaj. Jak to mówi Gary Vaynerchuk: "Jab Jab Jab Jab, Right Hook".

No więc?

Ile czasu poświęcasz codziennie na działania sprzedażowe? 

 
newsletter banner.png
STRATEGIA W BIZNESIE ONLINE - To szereg działań, które mają za zadanie budować Twoją markę (osobistą) w sieci, tak aby klienci sami zaczęli do Ciebie przychodzić. Strategię musisz dopasować do Twojej grupy odbiorców i działać klient-o-centrycznie, tak wyznaczając swoje zadania, aby zaspokajać potrzeby i rozwiązywać problemy swojejgo klienta oraz pojawiać się tam, gdzie Twój klient przebywa. 

NIE CHCESZ POPEŁNIAĆ CUDZYCH BŁĘDÓW? CHCESZ BUDOWAĆ SOLIDNY BIZNES OPARTY NA SILNEJ MARCE. DOŁĄCZ DO SZKOŁY BIZNESU ONLINE - BIZNES TO TY

KOLEJNA EDYCJA JUŻ NIEDŁUGO. SPRWDŹ SZCZEGÓŁY

 
 
 

Jeśli uważasz, że ta wiedza może się komuś przydać, udostępnij artykuł na Facebooku, albo poleć znajomym.