JAK TWORZYĆ ANKIETY DO BADAŃ RYNKU I POZNANIA IDEALNEGO KLIENTA

 

Prowadząc biznes, niezależnie od tego czy jest to biznes online czy offline, dobrze przeprowadzone badania rynku pozwalają na uniknięcie kosztownych błędów i zminimalizowanie ryzyka porażki wprowadzenia produktu na rynek. Znasz Crystal Pepsi? Czyli Pepsi w wersji przeźroczystej? Pamiętasz, że istniała taka firma o nazwie NOKIA?

Zarówno PepsiCo jaki i NOKIA, ale też wielu innych popełniło błędy w badaniach rynku, które kosztowały ich miliony dolarów.  

jak tworzyc ankiety.png

W świecie nowych technologii dzięki zastosowaniu metodologii lean startupowych i design thinkingu można szybko reagować  na reakcję rynku i dopasowywać dość "elastyczny" bo wirtualny produkt zanim wypuści się go globalnie a produkcja pochłonie miliony. Nie znaczy to jednak, że można pominąć fazę badań rynku, potrzebnych do choćby zbudowania MVP (prototypu).

NARZĘDZIA BADAŃ RYNKOWYCH

Narzędzi do badania rynku jakich możesz użyć jest wiele. Po zidentyfikowaniu problemu czy potrzeby klienta możesz sprawdzić prostym wyszukiwaniem w wyszukiwarce np. Google, czego szukają Twoi potencjalni odbiorcy. Możesz użyć planerów słów kluczowych takich jak  Google Keyword Planner lub Ubersuggest Neil Patel'a, aby sprawdzić wolumen wyszukiwania danej frazy. 

Innym sposobem jest oczywiście chyba ten najlepszy - obiektywna rozmowa z potencjalnym odbiorcą twarzą w twarz, przez telefon lub przez Skype, bez podawania mu pomysłu na swoje rozwiązanie. 

Narzędziem, nad którym skupimy się dzisiaj, jest jednak ankieta (kwestionariusz). 

ANKIETA / KWESTIONARIUSZ

Ankieta (kwestionariusz) w biznesie online jest narzędziem, które może dać Ci masowy i ogólny obraz rzeczywistości. Jest odrobinę mniej dosadną niż rozmowa bezpośrednia, ponieważ podczas odpowiadania na ankietę, ankietujący może różne kwestie przemyśleć lub edytować odpowiedź. Niemniej jednak, warto, lecz nie w odizolowaniu od innych metod, również to narzędzie wykorzystać. 

Aby było efektywne i przyniosło Ci korzyści, musi być dobrze skonstruowane. Na bazie swojej wiedzy i doświadczenia z pracy z moimi klientami, opracowałam swój sposób na tworzenie ankiety, która daje maksymalną ilość informacji jakie jestem w ten sposób w stanie zdobyć z rynku.  

ZASADY TWORZENIA ANKIETY

1. Założenia i cele całego kwestionariusza.  

Przede wszystkim musisz sobie ustalić założenie i cel  samego kwestionariusza. Najlepiej wszystko spisać na kartce, ponieważ podczas pisania, mózg coraz bardziej się "rozkręca" i dochodzisz do odpowiednich rzeczy w konstruowaniu ankiety. 

Na tym etapie zadajesz sobie następujące pytania:

Jakie mam założenie? Innymi słowy: co zakładam, że jest prawdą bądź fałszem? Tutaj chodzi o to, że masz jeśli masz jakiś pomysł na biznes (biznes = rozwiązanie problemu bądź zaspokojenie potrzeby) zakładasz, że Twoje rozwiązanie (pomysł) przyjmie się na rynku. 

Cel kwestionariusza. Musisz sobie zadać pytania: co chcę tym kwestionariuszem osiągnąć? na jakie główne pytanie ma on dać mi odpowiedź co do mojego założenia? Ogólnie mówiąc celem kwestionariusza jest potwierdzenie bądź odrzucenie założenia jakie postawiłeś/aś co do swojego pomysłu biznesowego.

Przykład: kiedyś z klientką robiłyśmy badanie rynku na potencjał usługi Organizatora Ślubów i Wesel (wedding planner). Zrobiłyśmy kwestionariusz którego celem było potwierdzenie założenia, że ktoś skorzysta z tej usługi i będzie w stanie za nią zapłacić i ile taka usługa powinna kosztować oraz co zawierać. Przy okazji chciałyśmy wiedzieć przy okazji jakie pakiety stworzyć - cel poboczny.

2.  Cele poszczególnych pytań.

Drugim krokiem jest określenie celów poszczególnych pytań. Czego chcesz się dowiedzieć z każdego z nich? Co z tych odpowiedzi zinterpretujesz i jak je wykorzystasz? Pamiętaj, żeby tam gdzie się da, nie używać pytań na które odpowiedź to TAK lub NIE. Z takich pytań często nie można wyciągnąć wiele wniosków, a pytania rozpoczynające się od CZY, są zazwyczaj sugerujące jakąś potencjalną odpowiedź, dlatego staraj się ich unikać. Potrzebujesz obiektywnej opinii. 

Przykład z wyjątkiem: jednym z pytań we wspomnianej ankiecie było o to, czy ankietowany/ankietowana rozpoczął/rozpoczęła organizować swój ślub/wesele. Owszem były tam odpowiedzi TAK/NIE, ale one miały sens, bo służyły jako filtr.  Jeśli ktoś odpowiadał tak, to można go było zapytać, z czym ma problem i czy można mu pomóc (zaproponować usługę osobie, która już czuje swój ból i wie, że potrzebuje pomocy), a jeśli ktoś odpowiadał nie, to można było skonstruować inne pytanie dotyczące wizji tego, jak widzi planowanie takiego wydarzenia. 

Każde pytanie musi być tak skonstruowane, aby można było z niego wyciągać wnioski. Pytanie, do którego odpowiedź nie daje żadnego pola do uzyskania wartościowej informacji zwrotnej nie powinno się w takim kwestionariuszu znaleźć. 

3. Konstrukcja i typy pytań:

Formularze Google czy Surveymonkey dają Ci możliwość stworzenia pytań różnego typu. Mogą to być pytania zamknięte jedno- lub wielokrotnego wyboru, pytania otwarte z krótką odpowiedzią lub z dłuższą, może to być pytanie ze skalą w odpowiedzi. Ważne jest, aby:

  • dopasować odpowiedni typ pytania do treści pytania, 
  • jeśli konstruujesz pytanie z wyborem odpowiedzi przemyśl, czy opcja, "inna" jest potrzebna czy niepotrzebna. Nie zawsze w Twoich proponowanych odpowiedziach jesteś w stanie umieścić każdą opcję, a z drugiej strony przy niektórych pytaniach, chcesz ilość możliwości ograniczyć,
  • pytać tylko o jedną rzecz w jednym pytaniu,
  • nie komplikować pytań formułując zdanie wielokrotnie złożone, 
  • dobrze formułować przedziały, tam gdzie są uzasadnione (jeśli pytasz o szacowaną liczbę osób, które przyjdą na wesele możesz użyć przedziałów np. 100-150  itp. jeśli jednak pytasz ilu księży będzie udzielać ślubu to przedziały a) 1-2 i b) 2-3 się raczej nie sprawdzą, bo 2 pojawia się i tu i tu, więc nie wiadomo, co wybrać.
  • nie tworzyć zdań sugerujących odpowiedź, gdyż będzie to odpowiedź nierzetelna (jeśli zapytasz kogoś, czy lubi czerwone róże, a on w ogóle nie chce mieć kwiatów w wystroju, to sugerujesz odpowiedź),
  • nie zapomnij również o pytaniach otwartych, gdzie odpowiadający mogą wyrazić swoje myśli. To są często miejsca, gdzie pojawiają się rzeczy, o które zapomniałaś/eś zapytać w ankiecie. 

PAMIĘTAJ ABY ANKIETA NIE BYŁA OKRUTNIE DŁUGA!! Nikt z nas nie ma czasu, więc jeśli dobrze skonstuujesz pytania i odpowiedzi do nich będą miały jak najwięcej informacji zwrotnej dla Ciebie, jesteś w stanie stworzyć wysokiej jakości kwestionariusz, który nie zajmie więcej niż 5-10 minut. 

4. Umieszczenie ankiety/kwestionariusza w odpowiednich miejscach w sieci. 

Nie jest sztuką stworzyć kwestionariusz i wrzucić gdzie się da. Kwestionariusz dla badań online umieszczasz tam, gdzie są Twoi idealni klienci. Bardzo popularnymi miejscami do tego typu działań są grupy na Facebooku. Możesz też kwestionariusz wysłać do swojej listy mailingowej. Zanim jednak to robisz, poproś kilka osób na przetestowanie. Wysłanie do całej listy może spowodować masowe odpowiedzi, na które nie zdążysz zareagować (więcej w kolejnym punkcie)

5. Obserwacja otrzymywanych odpowiedzi. 

Bardzo często zdarza się tak, że kiedy pierwsi użytkownicy udzielają nam odpowiedzi, szczególnie otwartych, zaświeca nam się lampka, że źle skonstruowaliśmy pytanie. Uzyskujemy kompletnie inny rodzaj odpowiedzi, niż zamierzaliśmy uzyskać. Dlatego ważne jest, aby obserwować na pierwszym etapie  jakie odpowiedzi pojawiają się w formularzu odpowiedzi i ewentualnie skorygować kwestionariusz.

6. Analiza i wyciągnięcie wniosków.

Po otrzymaniu odpowiedzi przeanalizuj je i wyciągnij odpowiednie wnioski. Pamiętaj jednak, żeby przyjąć do wiadomości, to co widzisz na ekranie i nie doszukiwać się tego, co chcesz zobaczyć. Niestety czasem myśląc, że przez to, że znamy się na czymś, wiemy lepiej i nawet widząc statystki, próbujemy je naciągnąć do takich, które odpowiadają nam subiektywnie. NOKIA upadła, bo mimo informacji z rynku, uważali, że nikt nie będzie kupował smartfonów i przegapili swój moment. Z drugiej strony patrząc na dane, które nie potwierdzają Twojego założenia o dopasowaniu Twojego pomysłu na produkt do rynku, nie rzucaj nim w kąt. Pomyśl, jak w opariu o odpowiedzi zrobić "pivot" czyli jakiś zwrot ku może innej wersji tego produktu lub rozwiązania. 

[Wskazówka: analizując dane, nie zapomnij ich sobie pogrupować. Będzie Ci łatwiej analizować i dostrzegać powtarzające się schematy ]

googlesheet-excel-analiza.png

SuPear LEKCJA

 Chcesz dowiedzieć się jak stworzyć wartościowy kwestionariusz (ankietę) dla badania rynku i potencjału Twojego biznesu? Wykup dostęp do lekcji, w której:   - dowiesz się, jak projektować pytania do swojego kwestionariusza - nauczysz się zasad tworzenia kwestionariusza, który przyniesie da Ci wiele wartościowych odpowiedzi - dowiesz się, gdzie umieszczać kwestionariusz - przeanalizujesz ze mną studium przypadku czyli autentyczny kwestionariusz, na który odpowiedziało 547 osób!!  - dowiesz się jak technicznie stworzyć taki kwestionariusz.

Chcesz dowiedzieć się jak stworzyć wartościowy kwestionariusz (ankietę) dla badania rynku i potencjału Twojego biznesu? Wykup dostęp do lekcji, w której: 

- dowiesz się, jak projektować pytania do swojego kwestionariusza
- nauczysz się zasad tworzenia kwestionariusza, który przyniesie da Ci wiele wartościowych odpowiedzi
- dowiesz się, gdzie umieszczać kwestionariusz
- przeanalizujesz ze mną studium przypadku czyli autentyczny kwestionariusz, na który odpowiedziało 547 osób!! 
- dowiesz się jak technicznie stworzyć taki kwestionariusz.

 
NARZĘDZIA jakie możesz wykorzystać do stworzenia ankiety online:
Formularze Google
Surveymonkey
Typeform

 
 

Jeśli uważasz, że ta wiedza może się komuś przydać, udostępnij artykuł na Facebooku, albo poleć znajomym.