Rozwój nowych technologii otworzył przed nami spektrum nowych możliwości, nie tylko w nawiązywaniu kontaktów z przyjaciółmi, którzy mieszkają tysiące kilometrów od nas, wrzucania kotków i piesków na profile na mediach społecznościowych, ale również w rozwoju nowych zawodów, branż i możliwości stworzenia dodatkowych źródeł przychodów i takich, które dla wielu stały się z zajęcia pobocznego, zajęciem na pełen etat, a wizja zarabiania na swojej pasji z dowolnego miejsca na świecie zaczęła opanowywać ludzi na całym świecie bo dzięki nowym technologiom lokalizacja czy umiejętności przestają organiczać potencjał zarobkowy wielu osób.

Jak przygotować się na monetyzację? 

Sposobów na monetyzację swoich działań w sieci jest wiele. Sposób na spieniężanie, zależy od tego co i dla kogo robisz, kto jest Twoim odbiorcą i kto może dostrzec korzyści w Twoich działaniach. W swoich działaniach w sieci powinieneś kierować się takimi zasadami jak: 

  • skupienie się na określonym temacie, branży czy niszy - nie staraj się robić wszystkiego dla wszystkich, bo jeśli coś jest do wszystkiego to jest do... no właśnie. Skupiaj się na tematach, które wiążą się w spójną całość i dają Twojemu odbiorcy jasną wizję tego kim jesteś i co robisz, oraz jak może skorzystać, z tego, że jest pojawił się u Ciebie na blogu, stronie czy mediach społecznościowych. Wiele osób popełnia ten błąd pokazując jacy to oni są świetni. Pamiętaj, że mamy czas marketingu 2.0-3.0 i w biznesie nie chodzi o nas, twórców, ale o to, kim jest nasz klient i co możemy dla niego zrobić.
     
  • jakość i wartość treści- dostarczaj treści, które są wysokiej jakości. Wiele osób robi ten błąd na początku budowania swojej obecności, że skupia się na ilości pozyskanych "lajków", wrzucaniu swoich, nie zawsze przemyślanych i napisanych na kolanie, wpisów z bloga wszędzie, gdzie się da, zastanawiając się dlaczego, mimo, że robią "wszystko", nie mają rezultatów, jakie by chcieli. Skup się na tym, aby tworzyć treści, które są wysoko cenione przez grupy odbiorców do których chcesz dotrzeć i pojawiaj się tam, gdzie są Twoi odbiorcy. Weryfikuj swoje źródła i założenia i nie zapomnij dodawać cytatów, jeśli używasz treści kogoś innego. Treści wyższej jakości, które wzbudzają zaangażowanie odpowiedniej grupy odbiorców będą też pozycjonować się wyżej w rankingach opartych na algorytmach takich jak np. algorytm reklam na Facebooku (relevance score/wskaźnik trafności), co przyciągnie potencjalnych partnerów biznesowych, reklamodawców, potencjalnych klientów czyli wzmocni potencjał monetyzacji Twojego bloga czy marki. 
     
  • przemyślane i strategiczne budowanie marki (osobistej) - nie od dziś wiadomo, że lubimy kupować od ludzi których znamy, których lubimy i którym ufamy, dlatego tak bardzo ważne jest, abyś działając w sieci budowali swoją markę osobistą. Im silniejsza marka, tym większa możliwość wyższej monetyzacji.
     
  •  budowanie zaangażowanej społeczności - wielu przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają budowanie biznesu i oferują swoje usługi robi poważny błąd, myśląc, że najpierw stworzą swój produkt i sprawią, że będzie idealny, a dopiero później poszukają swoich odbiorców. Kiedy masz pomysł na produkt bądź usługę i przestestowałeś jego racjonalność przez MVP, nie musisz, a nawet nie powinieneś czekać na to, aby dotrzeć do swojego potencjalnego klienta. Dlaczego by nie zbudować sobie grupy setek, a może nawet tysięcy osób, które będą czekać na wieści o Twoim produkcie czy usłudze, kiedy te będą już gotowe, a w momencie kiedy wypuścisz go na rynek mieć już klientów gotowych by kupić, nawet kiedy mało kto o Tobie słyszał. Ja sama w taki sposób stworzyłam pierwszą edycję kursu Biznes To Ty, mimo, że na polskim rynku słyszało o mnie kilka osób, a kurs powstawał w tym samym czasie, kiedy miał już aktywnych kursantów. 
     
  • budowanie listy mailingowej  i jej monetyzowanie. Twojej społeczności będzie się w bardzo dużym stopniu opierać na email marketingu. Średnio 80% osób potrzebuje 4-5 tzw. follow-up'ów czyli emaili, które wyślesz do nich po przedstawieniu im oferty sprzedaży, aby dokonać decyzji zakupowej. I znowu - statystycznie potrzebujemy +/- 7 punktów styku z marką aby ją poznać, polubić i zaufać, na tyle aby zakupu dokonać. Lista mailingowa jest kręgosłupem Twojego biznesu w sieci, więc dbaj o nią od dnia pierwszego. 
     

Jak zmonetyzować bloga, facebooka, inne media społecznościowe i swoją społeczność?

1. MASZ POMYSŁ NA PRODUKT(Ale niekoniecznie masz bloga)

W dużym uproszczeniu monetyzowanie polega na przedstawieniu swojej oferty płatnej społeczności, czyli osobom, które "zgromadziły" się wokół Twojej marki i produktów (fizycznych, cyfrowych, usług itd), poproszenie ich o zakup (ask for sale) i zamknięcie sprzedaży.

Swoją społeczność możesz budować tworząc treści wokół Twojego produktu przy okazji go promując, zanim jeszcze trafi na rynek. Możesz to robić poprzez wpisy na blogu, zarówno swoim jak i robiąc wpisy gościnne u osób, które obracają się w Twojej niszy lub tworzą produkty komplementarne do Twojego, możesz nagrywać instruktaże na YouTube, odpowiadać na pytania na Quora, czy pisać na Medium i LinkedIn. Możesz też stworzyć grupę roboczą na Facebooku, z którą będziesz konsultować swoje pomysły i prosić o informację zwrotną nt. Twojego produktu.   

Kiedy budujesz swoją społeczność, często oferujesz darmowe treści budując tym samym emocjonalną więź dzięki czemu, kiedy zaczniesz sprzedawać swój produkt, będziesz mieć chętnych klientów, gotowych zapłacić (reguła wzajemności) za to, co masz do sprzedaży = monetyzacja!

 

2. masz bloga - chcesz STWORZYĆ swój produkt

W tej sytuacji masz trochę ułatwione zadanie ponieważ jeśli piszesz bloga od jakiegoś czasu, masz już zapewne grupę czytelników i swoją społeczność, o której zapewne już co nieco wiesz, a która wpada do Ciebie w określonym celu. W zależności od tego, jaki prowadzisz typ bloga, możesz zmonetyzować ruch na stronie, na kilka sposobów. Jeśli jesteś ekspertem w jakiejś dziedzinie i na swoim blogu dzielisz się swoją wiedzą, możesz stworzyć produkt cyfrowy np. w postaci kursu dopasowany do potrzeb Twojej społeczności, możesz napisać książkę opartą na treściach bloga, bądź zaoferować swojej społeczności swoje usługi = monetyzacja!
 

3. masz bloga - nie masz produktu 

To jeszcze nic straconego. Wiele blogerów, którzy stworzyli społeczności wokół swojej osoby, zarabia na współpracy z markami, dlatego tak jak wspomniałam wcześniej, im silniejsza marka oraz wysoka jakość społeczności (czyli takiej, która odznacza się cechami, sprawiającymi, że z obserwujących staną się kupującymi) daje możliwości monetyzacji. W tym przypadku monetyzujemy ruch na swojej stronie umieszczając na niej wpisy sponsorowane przez naszego partnera (markę). 

Monetyzować istniejącą już społeczność można też przez umieszczanie reklam display'owych (AdSense) czy linków afiliacyjnych. Dzięki tym rozwiązaniom, możemy zarabiać na blogu, nawet bez swojego produktu sprzedając ofertę innych osób do naszej społeczności = monetyzacja! 

 
MONETYZACJA - "zamiana" wartości jaką dostarczasz swojemu klientowi (osobie, która płaci, niekoniecznie, która użytkuje), na środek płatniczy czyli po prostu na pieniądze. Inaczej, w świecie online, spieniężanie np. wiedzy, ruchu na stronie itd. 
SPOŁECZNOŚĆw wymiarze online, grupa ludzi obserwujących Twoje działania, zaangażowanych we współtworzenie Twojego produktu, jego testy i gotowa na różne rodzaje ineterakcji z Tobą i Twoją marką.
 
  LISTA SPOSOBÓW MONETYZACJI DZIAŁAŃ W SIECI

LISTA SPOSOBÓW MONETYZACJI DZIAŁAŃ W SIECI


CO DALEJ?

 Uważasz, że ta wiedza może się komuś przydać, udostępnij artykuł na Facebooku, albo poleć znajomym. 

Uważasz, że ta wiedza może się komuś przydać, udostępnij artykuł na Facebooku, albo poleć znajomym. 

  POBIERZ LISTĘ SPOSOBÓW MONETYZOWANIA DZIAŁAN W SIECI

POBIERZ LISTĘ SPOSOBÓW MONETYZOWANIA DZIAŁAN W SIECI

  Posłuchaj więcej na Ask Me Anything  (każda środa o 11 na moim Fanpage'u),  kiedy to rozmawialiśmy o:   -monetyzacji i sposobach na monetyzację -  Smart Passive Income with Pat Flynn   - CTA w grafikach na Facebooku i pdf'ach - "haczykach" na potencjalnego klienta/ -  Biznes To Ty

Posłuchaj więcej na Ask Me Anything (każda środa o 11 na moim Fanpage'u), kiedy to rozmawialiśmy o: 
-monetyzacji i sposobach na monetyzację
Smart Passive Income with Pat Flynn 
- CTA w grafikach na Facebooku i pdf'ach
- "haczykach" na potencjalnego klienta/
- Biznes To Ty