Jak wybrać narzędzie do tworzenia newslettera w biznesie online? 

Wysyłanie newslettera do Twojej grupy odbiorców jest w biznesie online niezwykle istotne. Pozwala na bezpośredni kontakt z osobami, które wyraził już zainteresowanie Twoją marką, tym co robisz i tym jak możesz im pomóc rozwiązać ich problem. 

system-do-newslettera.png

Narzędzie do wysyłki newslettera będzie Ci też służyć do wysyłania ofert marketingowych czyli informacji o tym, że nadchodzi sprzedaż Twojego kursu, że poprowadzisz webinar, albo, że właśnie chcesz udzielić komuś zniżki i wysyłasz kupon. Narzędzie to będzie Ci też służyć do tego, wysyłać swoim fanom informacji handlowych (tak, jeśli ktoś daje radę znosić natłok Twoich wiadomości, śmiało możesz nazwać go fanem Twojej marki) czyli o tym, że właśnie sprzedajesz swój produkt lub swoją usługę. 

Budując biznes w sieci lista mailingowa będzie jego kręgosłupem. Budując listę mailingową niejednokrotnie usłyszysz, że jest to taka część biznesu, która w pełni należy do Ciebie. Możesz ją wyeksportować co jakiś czas i w razie krachu Twojego dostawcy usługi mailingowej, wgrać do innego systemu i nadal płynnie działać w swoim biznesie. Lista mailingowa nie jest zależna np od Facebooka, który, jak też pewnie często usłyszysz „może upaść” i stracisz wszystko.

Jak już wspomniałam, lista mailingowa i komunikacja za jej pośrednictwem z Twoimi odbiorcami będzie kręgosłupem Twoich działań i jednym z nieodzownych elementów sukcesu Twojego biznesu w sieci, dlatego warto ją budować systematycznie. 

Jeśli dopiero zaczynasz w sieci, może Ci się wydawać, że osiągnięcie 2000, 3000 subskrybentów jest wręcz niemożliwe. Zapewniam Cię, że przy ilości użytkowników w sieci, jest to całkiem szybko osiągalne, dlatego wybór narzędzia, którym będziesz się posługiwać do obsługi emaili może w pewnym momencie zastopować Twój rozwój.  

Zanim wybierzesz narzędzie, zastanów się do czego będziesz tego narzędzia używać i z czym integrować. Narzędzi można wymieniać chyba w nieskończoność. Jest MailChimp, Mailerlite, Freshmail, GetResponse, ActiveCampaign, ConvertKit, Ontraport itd. 

Niektóre z nich umożliwiają budowanie stron lądowania, inne mają własną platformę webinarową, jeszcze inne cały system obsługi klienta (CRM), jeszcze inne pozwalają na stworzenie całych lejków. 

Ja, w swoim biznesie używam systemu do newslettera do: 

  • integracji ze stronami lądowania, które buduję na platformie landingi.pl
  • wysyłki zautomatyzowanych emaili po tym, kiedy ktoś pobierze moją treść darmową, jako element lejków marketingowo- sprzedażowych
  • wysyłki automatyzowanych emaili w czasie kampanii sprzedażowych
  • wysyłki newslettera o tym, co ważnego powinna moja społeczność wiedzieć. 
  • wysyłania przypomnień o organizowanym webinarze

Poniżej przedstawiam krótkie zestawienie znanych mi systemów i krótki opis niektórych z narzędzi do obsługi mailingu w Twojej firmie. Jeśli możesz sobie pozwolić, rekomenduję zainwestowanie od razu w lepszy system typu ActiveCampaign, Infusionsoft, aWeber, albo i Ontraport (bardzo popularny wśród zagranicznych przedsiębiorców). Dzięki takiej inwestycji pieniędzy i czasu na jego opanowanie, zaoszczędzisz zarówno jedno i drugie. Niestety, jeśli planujesz dynamiczny rozwój biznesu, w pewnym momencie systemy darmowe, takie jak Mailerlite czy Mailchimp nie będą wystarczająco wydolne, aby w pełni spełniać Twoje oczekiwania i może to prowadzić do zastoju w Twoim biznesie, bo będziesz musieć przenieść dane pomiędzy platformami. Zaoszczędzisz również pieniądze, ponieważ np. Mailchimp zlicza osobno ten sam adres email, jeśli ktoś zapisuje się do dwóch różnych list, co w biznesie online jest normalne, kiedy Twój odbiorca pobiera np. dwie różne treści. Ostatecznie płacisz za duplikaty, co np. nie występuje w Active Campaign.

Przejdźmy zatem do krótkiego podsumowania systemów. 

MAILERLITE - chyba najbardziej popularny system mailingowy w polskim biznesie online. Wybierają go często również moi kursanci. Jest to system dobry na początek pod kilkoma względami: 

  • jest darmowy do 1000 subskrybentów
  • nie jest systemem skomplikowanym, jeśli chodzi o tworzenie list i wysyłkę newslettera
  • galeria szablonów wyglądu wiadomości 
  • pozwala na tworzenie darmowych stron lądowania (zazwyczaj głównie dla tej funkcjonalności ten system jest wybierany, szczególnie wśród początkujących)
  • szablony na zasadzie drag-drop czyli przeciągnij i upuść. 
  • możliwość automatyzacji
  • polska wersja językowa

Wyzwania:

  • jeśli wykorzystujemy Mailerlite do tworzenia stron lądowania, głównym wyzwaniem, a nawet minusem jest to, że strona po zapisie nie generuje unikatowego linku, który jest potrzebny do prawidłowej optymalizacji w Managerze Reklam na Facebooku. Przez brak odpowiednich ustawień Pixela konwersji i jego zdefiniowaniu, niemożliwym jest uzyskiwanie dobrych wyników i niskiej ceny za pozyskanie lead’a.   

MAILCHIMP - kolejny system dość popularny wśród działających w sieci. 

  • darmowy do 1000 subskrybentów
  • prostota w obsłudze (zasady działania są analogiczne do działania mailerlite) 
  • integruje się z wieloma systemami takimi jak landingi.pl, Wordpress czy teachable (platformy, której używam do kursów) 
  • możliwość automatyzacji emaili

Wyzwania:

  • zlicza duplikaty tych samych adresów email, jeśli pojawiają się na różnych listach mailingowych
  • bardzo szybko przekracza się progi cenowe za usługę, właśnie ze względu na zduplikowane adresy email
  • brak polskiej wersji językowej 

ACTIVE CAMPAIGN

  • system bardziej zaawansowany, ale nadal intuicyjny, i podobny analogicznie do logiki działania jak wcześniejsze systemy
  • integruje się z systemem do stron lądowania 
  • wewnętrzny system CRM 

Wyzwania: 

  • cena na początek może być zaporowa 

Podsumowując. Na początek możesz śmiało wybrać Mailerlite lub Mailchimp, chociaż założe się, że przy magicznej liczbie 2000-3000 subskrybentów zaczniesz się rozglądać za czymś wydajniejszym. Jeśli nie będziesz stosować reklam na FB, Mailerlite jest ok. Jeśli chcesz jak najlepiej zoptymalizować i obniżyć koszty reklamy, strony lądowania na Mailerlite nie będą wystarczające, dlatego warto rozważyć użycie narzędzia do budowania stron lądowania (np. landingi.pl) i jego integrację z którymś z tych systemów. 

Jeśli możesz sobie pozwolić, polecam od razu zaznajomienie się np. z ActiveCampaign lub Convertkit. ConvertKit ma trochę inną logikę niż Mailchimp/Mailerlite czy ActiveCampaign (zmiast list tworzy się tagi i oznaczniki róznego typu - dla mnie mało intuicyjny), ale te systemy posłużą Ci na dłużej. Innym wartym do rozważenia systemem, jednak ze znacznie wyższej półki, jak już wspomniałam jest Ontraport, który od niedawna ma również bardzo fajne narzędzie do tworzenia stron lądowania (i coś mi się wydaje, że zachodni użytkownicy będą też przechodzić ze swoimi stronami lądowania na Ontraport). Zostawiam go tutaj dla rozważenia. 

Prowadząc biznes w sieci, możesz rozważyć również systemy takie jak ClickFunnels czy Infusionsoft, które są pewnego rodzaju „kombajnami” i łączą w sobie wiele funkcjonalności - od budowania strony lądowania, przez kreatory formularzy po automatyzację emaili i marketingu na FB. 

Pamiętaj, przy wyborze narzędzia, które będzie służyć Ci w biznesie, skup się na tym, do czego będziesz go używać. Przemyśl na jaką inwestycję Cię stać i czy stać Cię na to, żeby nie inwestować (ja żałuję, że nie używałam od razu ActiveCampaign bo Mailchimp szybko zażyczł sobie kwot zbyt wysokich w stosunku do wartości usługi jaką dostarczają). 

Lista mailingowa służyć Ci będzie zawsze. Pamiętaj, żeby budować ją dobrze, technicznie i merytorycznie. 

A o merytorycznym podejściu, kilka wskazówek znajdziesz tutaj: http://listaemail.iwonagruszka.pl/

 

 

JAK DOBRZE BUDOWAĆ SWOJĄ LISTĘ MAILINGOWĄ?

POBIeRZ SUPEAR LISTĘ WSKAZÓWEK